از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا افزایش خلاقیت موجب ایجاد راه حل های خلاقانه می شود. برخی از افراد به طور کلی خلاق هستند. این افراد می توانند در هر شکلی استعداد خود را به کار بیندازند. ما در این مقاله سعی داریم به بررسی افزایش خلاقیت بپردازیم، پس با ما همراه باشید.

ماکان آریا پارسا

آشنایی با افزایش خلاقیت

قبل از اینکه به راه های افزایش خلاقیت بپردازیم، باید بدانید برای ما روزهایی وجود دارد که خلاقیت مان ته می کشد و بابت آن خودمان را بیش از حد سرزنش می کنیم. به گفته دکتر ماکان آریا پارسا نخستین قدم این است که به چیزهای منفی فکر نکنید. یک حقیقت امیدوار کننده می تواند راهگشا باشد. محققین معتقدند خلاقیت به طور ذاتی وجود ندارد، بلکه باید آن را با تلاش به دست آورد و آن را بتوانیم افزایش دهیم. مغز مثل یک ماهیچه می باشد و برای اینکه به رشد و شکوفایی برسد باید تمرین کند. ما در ادامه قصد داریم به چند روش افزایش خلاقیت بپردازیم:

ماکان آریا پارسا

ثبت نام در کلاس های جذاب

از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا یکی از راه های مهم افزایش خلاقیت می تواند به ثبت نام در کلاس های رشد خلاقیت مربوط شود.  اگر قصد دارید بیشتر بیاموزید پس باید از دستورالعمل های زیادی پیروی نمایید. اهمیتی ندارد کلاسی که ثبت نام می کنید برنامه نویسی یا شیرینی پزی باشد، در هر صورت می توانید با ایده های تازه آشنا شوید و قدرت  تجزیه و تحلیل خودتان را افزایش دهید. همچنین با شرکت کردن در کلاس های یادگیری می توانید نقاط قوت و ضعف خود را به خوبی شناسایی نمایید و اطلاعات خود را درباره توانمندی هایتان بالا ببرید. اگر حس می کنید سردرگم شده اید و به دنبال راه های جدید هستید شرکت کردن در این کلاس ها قطعا پر از مزیت می باشد.

رشد خلاقیت

تقویت ذهن با ورزش

طبق نظر دکتر ماکان آریا پارسا از راه های افزایش خلاقیت می توان به ورزش ذهن اشاره کرد. استراحت دادن به مغز یک ایده بسیار خوب به شمار می رود. برخی اوقات ممکن است به ذهن خود فشار زیادی وارد نمایید، اما فایده ای ندارد. در این صورت باید ورزش هایی نظیر یوگا و پیاده روی را انتخاب نمایید. زمانی که مشغول ورزش کردن هستید سعی کنید به سمت ایده های جدید بروید. این کار نوعی استراحت ذهنی محسوب می شود که به صورت غیر مستقیم شما را فردی خلاق می کند.

نوشتن بدون دلهره و ترس

از روش های افزایش خلاقیت می توان به نوشتن اشاره نمود. باید صبح ها هر گونه استرس و فشار را از خود دور نمایید. برنامه ریزی می تواند زمانی مفید باشد که درگیر اضطراب نباشید. همچنین سعی کنید بدون مشخص نمودن چارچوب خاصی، نوشتن را آغاز کنید. این کار موجب می شود فشار به ذهن تان وارد نشود. علاوه بر این با این گونه نوشتن علاوه بر این که اضطراب تان تا حد زیادی کاهش می یابد، خلاقیت تان نیز بالاتر می رود. بهتر است به چند نمونه زیر توجه لازم را داشته باشید:

  • نوشتن می تواند به من انگیزه…
  • این هفته برایم اتفاقات خوشایندی افتاد پس قدردان هستم بابت…

این گونه نوشتن می تواند سبب افزایش خلاقیت شود. با این نوشتن ها می توانید صداهای درونی خود را به گونه ای تخلیه نمایید.

تکنیک های خلاقیت

رشد خلاقیت

روش های زیادی برای رشد خلاقیت وجود دارند، در ادامه مهم ترین روش ها را بررسی می کنیم:

همکاری کردن با دیگران

مطالعات نشان می دهد که تعامل با دیگران موجب رشد خلاقیت می شود. زمانی که فردی با دیگران ارتباط برقرار می کند استقلال درونی اش افزایش می یابد. به یاد داشته باشید برای همکاری با دیگران احتیاج دارید که حریم شخصی تان را حفظ نمایید، گاهی اوقات حفظ این حریم ها مانند روزهای تنهایی تان نیست. به همین خاطر باید خلاقیت خود را در این خصوص شکوفا نمایید. در واقع برای اینکه در کنار دیگران بتوانید فعالیت نمایید، باید علاوه بر حفظ استقلال حریم خود را نیز حفظ نمایید. بنابراین می بایست انعطاف بیشتری داشته باشید و به مسائل بیشتری فکر کنید.

سفر کردن

به نظر دکتر ماکان آریا پارسا یکی از راه های رشد خلاقیت سفر کردن می باشد. اگر دوست دارید ذهن خلاقی داشته باشید باید دائما ایده های نو در سر داشته باشید. به همین خاطر باید به تغذیه ذهن تان اهمیت دهید. هر چقدر بیشتر تماشا کنید، تجربه های بیشتری کسب می نمایید. سعی کنید به سفر بپردازید، با این راهکار می توانید گنجایش مغزتان را نیز افزایش دهید. همچنین با این روش ها مغزتان خلاق تر می شود. توجه داشته باشید در سفرهایی که می روید امکان دارد نام مناطق مختلفی را بشنوید. توجه و تمرکز در سفر می تواند موجب افزایش دقت تان شود. علاوه بر این خلاقیت تان نیز با این راهکار تا حد بسیار زیادی افزایش می یابد.

راه های افزایش خلاقیت در کسب و کار

تکنیک های خلاقیت

در این بخش به بررسی تکنیک های خلاقیت می پردازیم:

  • اعتماد به نفس خود را افزایش دهید: زمانی که به توانایی های خود ایمان نداشته باشید خلاقیت تان را به نوعی سرکوب کرده اید. به یاد داشته باشید زمانی که هر کار مثبتی برای خودتان و دیگران انجام داده اید باید از خودتان تشکر کنید. این نکته مهم را همیشه به خاطر داشته باشید شما بسیار منحصر به فرد هستید. پس به مهارت و توانایی های خود ایمان بیاورید و آنها را باور داشته باشید. اگر آنها را باور کنید می توانید راهکارهای خلاقانه تری برای حل مسائل مختلف پیدا کنید. برای اینکه خلاق تر باشید به اعتماد به نفس بالا احتیاج دارید.
  • کنجکاو باشید: یکی از روش هایی که موجب شکوفا شدن خلاقیت می شود، مسئله کنجکاو بودن می باشد. تا وقتی که درباره موضوعی کنجکاو هستید باید برای خودتان یک پاداش تعیین نمایید. کنجکاو بودن یک فرصت است که موضوعات تازه و جدید را کشف نمایید. کنجکاو بودن موجب می شود تا فرد برای اینکه مسائل مختلف را حل کند در پی ایده باشد و اندیشه خلاقانه تر داشته باشد.
  • از شکست نترسید: زمانی که از شکست بترسید نمی توانید موفق شوید.  هر زمانی که ترس بر شما چیره شد به خودتان بگویید که اشتباهات قسمتی از روند کار محسوب می شوند، افکار انتقادی و منفی می توانند توانایی هایتان را زیر سوال ببرند.

راهکارهای تقویت خلاقیت در سازمان

راه های افزایش خلاقیت در کسب و کار

برای اینکه بتوانید در کار خود پیشرفت کنید باید به راه های افزایش خلاقیت در کسب و کار توجه داشته باشید. در ادامه به بررسی این موضوع می پردازیم:

  • به موسیقی خوب گوش کنید و سعی کنید آن را بیاموزید: سعی کنید یک ساز را به طور کاملا تخصصی بیاموزید. موسیقی خوب موجب می شود تمرکز و آرامش ذهنی تان افزایش یابد. علاوه بر این موجب شکوفا شدن خلاقیت تان در کسب و کار می شود.
  • ایده های خود را یادداشت کنید: اگر ایده های مهمی به ذهنتان رسید آن را سریع در یک دفترچه بنویسید. سعی کنید آن دفترچه جلوی دیدتان باشد. ایده هایی که کاملا خلاقانه هستند یک روز مورد استفاده قرار می گیرند.
  • سعی کنید از تجربیات و خلاقیت همکاران خود نیز استفاده نمایید. هر فردی دیدگاه و تفکری دارد و می تواند کمک کننده باشد.
  • سعی کنید ریسک پذیر باشید. یکی از روش های شکوفا شدن خلاقیت به ریسک پذیری و انعطاف پذیری مربوط می شود. از خودتان این انتظار را نداشته باشید که همیشه خوب و موفق باشید. اجازه دهید گاهی اوقات اشتباه کنید. اشتباه کردن گاهی اوقات موجب می شود که بتوانید در آینده جهش خوبی داشته باشید.

خلاقیت چیست؟

راهکارهای تقویت خلاقیت در سازمان

در ادامه راهکارهای تقویت خلاقیت در سازمان را مورد بررسی قرار می دهیم:

  • فعالیت تیمی: کار کردن به صورت تیمی موجب می شود تا افراد گروه بتوانند با یکدیگر مشورت کنند و با همفکری تعامل بهتری با هم داشته باشند. در گروه ها ارتباط افراد به صورت آسان تر و آزادانه تر انجام می شود. علاوه بر این افراد می توانند با یکدیگر مشارکت نیز داشته باشند.
  • افراد خلاق را به مجموعه خود اضافه کنید: می توانید در سازمان خود افراد خلاق را جذب نمایید. باید حتما سعی کنید افراد خلاق را شناسایی نمایید و آنها را به سازمان تان دعوت کنید.

خلاقیت سازمانی

خلاقیت چیست؟

بهتر است در این بخش به سوال خلاقیت چیست؟ پاسخ دهیم. خلاقیت به معنای آفرینندگی و خلق کردن چیزی می باشد. منظور اصلی از خلاقیت آفریدن یک شیوه جدید برای پیشرفت در یک موضوع می باشد. افرادی که می خواهند خلاق تر باشند باید حتما از شیوه های نو و راهکارهای تازه برای حل مسائل خود استفاده نمایند. یک سبک خاص از تفکر، تفکر واگرا می باشد. در حقیقت فرد باید راهی را طی نماید که فردی دیگری آن مسیر را نرفته باشد. حتی برخی اوقات فرد خلاق مجبور می شود در یک مسیر مخالف جامعه امروزی حرکت نماید. به یاد داشته باشید این حرکت گاهی به ضرر فرد خلاق تمام می شود و فرد درگیر مشکلات خاصی می شود. خلاقیت مزیت های زیادی دارد. در ادامه به مهم ترین مزیت های آن می پردازیم:

دکتر ماکان آریا پارسا

  • خلاقیت موجب توسعه و رشد ذهن می گردد.
  • خلاقیت موجب می شود که فرد حالش بهتر شود.
  • خلاقیت سبب می شود فرد زندگی اجتماعی خیلی بهتری داشته باشد.
  • تفکر خلاق موجب رشد عزت نفس در فرد می شود.