به گفته دکتر ماکان آریا پارسا طوفان فکری یا Brainstorming ، روشی نوین برای خلق ایده های متنوع است. شما می توانید از این روش در کسب و کار خود و یا حیطه های دیگر زندگی، کمک بجویید. امروزه بسیاری از کسب و کارها جهت انجام امور بازاریابی خود نیز از روش Brainstorming استفاده می کنند. این امر، اهمیت Brainstorming در بازاریابی را به وضوح می رساند. ما در این مقاله قصد داریم تا به بررسی این روش و کاربردهای آن بپردازیم. برای آشنا شدن با این مطالب و نکات، توصیه می کنیم که در ادامه ی این مقاله با ما همراه باشید.

ماکان آریا پارسا در دفتر کار خود

تعریف

نام دیگر اصطلاح طوفان فکری، بارش فکری یا مغزی است که ممکن است این اصطلاح را بارها شنیده باشید. همچنین این تکنیک با نامی مانند یورش مغزی نیز شناخته می شود. یکی از رایج ترین تکنیک ها و روش ها برای حل مسئله، همین طوفان فکری می باشد. زمانی که برای حل مسائل، هیچ راه حل و ایده ای را در ذهنتان ندارید، روش Brainstorming می تواند، ابزار مناسبی برایتان باشد. لازم است جهت استفاده کردن از روش بارش فکری، ابتدا مسئله یا مشکلی که وجود دارد را به صورت واضح و روشن تعریف کنید.

از نظر دکتر ماکان آریا پارسا Brainstorming در واقع بدین صورت انجام می پذیرد که چند نفر دور هم جمع می شوند. سپس هر شخص، ایده ها و راه حل های مورد نظر و شخصی خود را مطرح می کند. لازم به ذکر است که در روش Brainstorming، هیچ کس حق ندارد از ایده ها و راه حل های شخص دیگر، ایرادی بگیرد. این کار تا جایی ادامه می یابد که یک جمع به ایده ها و راه حل های مشترکی در مورد یک موضوع یا مسئله، دست یابند.

طوفان فکری در کسب و کار

کاربردهای روش طوفان فکری در بازاریابی چیست؟

بر باور دکتر ماکان آریا پارسا روش Brainstorming در بسیاری از زمینه های مختلف در زندگی، کاربردی بوده و حائز اهمیت می باشد. امروزه به خصوص استفاده کردن از روش طوفان فکری در بازاریابی، رواج دارد. استفاده کردن از روش طوفان فکری در کسب و کار، باعث رونق و توسعه ی هر چه بیشتر یک کسب و کار و همچنین رشد نیروهای انسانی مشغول در آن کار می گردد. Brainstorming در موارد زیر، برای کسب و کارها بسیار مفید واقع می شود:

– راهکارهایی برای جذب مشتریان و مخاطبان بیشتر ارائه می دهد.

– ایده هایی را جهت تولید محصولات جدید در اختیار صاحبان مشاغل قرار می دهد.

– به تعیین موضوعات جذاب برای بخش وبلاگ در سایت یک شرکت کمک می کند.

– راهکارهایی را جهت صرفه جویی در هزینه ها در اختیار صاحبان مشاغل قرار می دهد.

طوفان فکری در بازاریابی

بایدها و نبایدهای روش طوفان فکری در کسب و کارکدام اند؟

دکتر ماکان آریا پارسا اعتقاد دارد که برای اجرا شدن با کیفیت روش طوفان فکری در کسب و کار یا هر زمینه ای، لازم است که با قوانین این روش، آشنا باشید. امروزه قوانین و توصیه های زیادی، جهت مدیریت جلسات Brainstorming مطرح شده اند. ما در زیر، چند نمونه از این قوانین را بیان کرده ایم:

1- نباید در جلسات بارش فکری به نقد کردن، قضاوت و ارزیابی ایده های دیگران بپردازید. قضاوت کردن ایده های خود و به زبان نیاوردن آن ها نیز، امر ناپسندی در این روش می باشد. دلیل این امر نیز این است که خفه کردن ایده ها در ذهن خود و بیان نکردن آن ها از پرورش و تقویت قوه ی خلاقیت، جلوگیری می کند.

2- فراموش نکنید که در روش طوفان مغزی، هیچ شخصی مالک ایده های خودش نیست. وصل کردن و نسبت دادن ایده های خاصی به خود یا دیگران، باعث کاهش اثر بخشی جلسات Brainstorming می شود.

3- بهتر است سعی نکنید که در همان ابتدای جلسه، ایده های شخصی را تصحیح کنید. این کار، باعث ایجاد مقاومت و موضع گیری شخص می گردد.

4- برای دستیابی به نتایج مطلوب حاصل از به کار گیری این روش، بهتر است هر یک از اعضا، ایده های خود را به زبان بیاورند؛ نه اینکه فقط به آن ها فکر کرده و آن ها را در ذهنشان محبوس کنند.

5- بهتر است به عنوان یکی از اعضای حاضر در جلسات Brainstorming ، هنگامی که از ایده های شما نقدی به عمل می آید، انگیزه ی خود را از دست ندهید.

تکنیک طوفان فکری یا روش دلفی

چگونه می توان جلسات Brainstorming با کیفیتی را برگزار کرد؟

به گفته دکتر ماکان آریا پارسا بهتر است برای برگزاری هر چه بهتر جلسات Brainstorming و همچنین استفاده ی بهتر از روش طوفان مغزی در تصمیم گیری، اصول و نکاتی را مد نظر داشته و آن ها را رعایت کنید. ما در زیر، چند نمونه از این اصول را که باعث اثر بخشی بیشتر این گونه جلسات می شوند، ذکر کرده ایم:

– بهتر است قبل از بیان کردن یا شنیدن ایده ها، مشکل یا مسئله را به وضوح بیان کرده و بشکافید. محدود کردن تعریف یک مسئله، اثرات مخربی را بر جای خواهد گذاشت. این کار، باعث حذف یک سری از ایده ها و راه حل ها نیز می گردد.

– سعی کنید در کنار ذکر کردن تعریفی جامع و کامل از موضوع و مسئله ی مورد نظر از زیاده گویی و ارائه ی تعاریف طولانی بپرهیزید.

– بهتر است زمانی را برای برگزاری این جلسات در نظر بگیرید که اغلب افراد، بتوانند در جلسه حضور یابند.

– فراموش نکنید که در برگزاری جلسات بارش فکری در کسب و کار، همه ی نیروهای انسانی یک کسب و کار را در نظر بگیرید؛ نه این که فقط یک سری از افراد را انتخاب و گلچین کنید.

– سعی کنید همواره در این جلسات، نوبت را رعایت کرده و به یکدیگر احترام بگذارید. بهتر است همان ابتدا، ایده های کسی را رد یا تأیید نکرده و فرصت حرف زدن را از او نگیرید.

ماکان آریا پارسا مدیرعامل پارسی کانادا

– همواره به اصل عدم قضاوت و ارزیابی دیگران و ایده هایشان در این گونه جلسات، پایبند باشید.

این مطلب ادامه دارد…